vineri, 20 mai 2011

Justitia americană reală e ca in filme...Jos pălăria!

Urmaresc din interese multiple povestea lui Strauss Kahn.
In primul rand, imi amintesc cu placere de semestrul petrecut la Columbia University in urma cu multi ani.Am studiat acolo drepturile omului, am asistat la procese in Curtea penala (aceea, care se vedea in fundalul transmisiunilor TV)si am vizitat inchisoarea de pe Rikers Island, care m-a impresionat pentru atmosfera relaxata de acolo.E drept ca o comparam cu celulele din inchisorile romanesti ale vremii( la noi situatia nu s-a schimbat foarte mult de atunci), e drept ca eram in vizita si nu am vazut decat ceea ce era in program, dar uriasa biblioteca era o realitate, iar bibliotecarul, un tanar de culoare condamnat la vreo 18 ani pentru omor, ne spunea plin de incredere ca peste 8 ani, cand spera sa fie eliberat conditionat, voia sa devina invatator, si pentru asta, profita din plin de slujba lui in puscarie..Am mancat acolo mancarea detinutilor(caserole cu orez, fasole verde si carne, iaurt si fructe) si le-am vazut uniformele:pantalon si camasa bluejean.Sejurul la Columbia m-a transformat, ca om si ca avocat, si m-a determinat sa particip doi ani mai tarziu la concursul de pledoarii de la Caen in care am castigat un premiu criticand violarea drepturilor omului in procesul penal romanesc al timpului.

Deci, ca avocat,ii invidiez pe avocatii americani:apararea este egala cu acuzarea, stau la aceeasi masa,judecatorul ia parte activa la audiere, pune toate chestiunile in discutia partilor, asculta ambele parti si decide in deplina transparenta.

Ca femeie-avocat,aparand multe victime ale violului,apreciez importanta deosebita care se da acestei infractiuni,protejarea victimei, aprecierea maxima a demnitatii umane,valoare lezata in acest tip de infractiune.

Ca femeie asist cu o ingrijorare crescanda la felul in care incep sa creasca aproape imperceptibil, acuzele la adresa victimei: e "neagra","musulmana", "mama singura","are 31 ani( "La femme a trente ans" a lui Balzac..)toate aceste notiuni avand in mentalul colectiv conotatii negative..

Pentru moment, cam atat. Consider decizia judecatorului corecta,desi opinia publica americana a fost extrem de suparata cand Elvetia a refuzat extradarea lui Polanski pentru a fi judecat in SUA pentru pedofilie si viol asupra unor minore, pe motiv ca acesta este un om extrem de important..Altfel, este evident ca DSK nu e un pericol public iar victima e deja protejata de eventuale incercari de influentare pentru a retracta acuzatiile..

2 comentarii:

stefania spunea...

sincer nu mi-as dori ca justitia romaneasca sa fie ca cea americana ci doar sa fie....dar din pacate, consider eu, si imi asum parerea,daca ar fi sanse egale pentru toti cei care aspira la profesiile juridice existente, poate s-ar mai schimba cateva lucruri...pot spune asta din propria experienta ca sistemul nostru nu doreste oameni capabili si dedicati...

Unknown spunea...

Cred ca si in acest domeniu al justitie noi romanii suntem la fel de fatalisti ca si in celelalte.Ni se pare ca nu e nimic de facut.