vineri, 4 ianuarie 2013

Multumesc, Sergiu Nicolaescu!

Pe Sergiu Nicolaescu l-am admirat intotdeauna, iar filmele lui au facut intotdeauna deliciul apetentei mele cinefile pentru filme bune.Da, mi-au placut si imi plac inca "Dacii","Nemuritorii","Osanda",filmele cu Moldovan,de fapt, toate filmele lui.Actor bun, de asemenea, a fost un memorabil Pascalopol in "Felix si Otilia" (poate prea frumos..), a facut roluri bune pe care si le alegea cu pertinenta,dar a stiut sa arate admiratia lui totala fata de marii actori pe care ii distribuia in filmele lui.

Nu stiu cu cine sa-l compar dintre marii regizori ai lumii,nici nu este nevoie:el a fost si va ramane un mare regizor roman,iubitor de neam,unul dintre cei mai mari patrioti romani,care a reusit sa educe generatii intregi intru spiritul dragostei de tara prin intermediul filmelor sale.


L-am cunoscut si personal, am avut bucuria sa stau un ceas de vorba cu el in urma cu multi ani, cand nazuintele mele profesionale s-au intersectat cu pozitia lui de presedinte al Comisiei pentru politica externa a Senatului.Asezat intr-un fotoliu in spatele unui birou impunator, a venit langa mine si, dupa ce m-a lasat sa-mi pledez cauza,m-a lasat, de asemenea, cu un zambet pe buze, sa alunec cu discutia inspre filmele lui.N-am facut-o sa il flatez, ci pentru ca mi-am dat seama ca era o ocazie unica de a sta de vorba cu acest mare creator despre creatia lui, pur si simplu ca doi oameni obisnuiti.Mi-a vorbit mult despre Mircea,ultimul film pe care il facuse inainte de revolutie,film in care isi asumase rolul principal.El, marele SN,imi explica mie de ce facuse asta,cand,normal,spunea el, ar fi fost sa dea rolul unui mare actor.Mi-a placut si m-a induiosat aceasta nevoie de a explica ceva ce ii fusese reprosat,tocmai mie, o necunoscuta..


Ne-am intersectat apoi de multe ori pe coridoarele Parlamentului,imi facea placere sa il salut si sa il stiu implicat politic de aceeasi parte a baricadei in care eram eu.L-am iubit si respectat pentru arta lui,pentru energia lui,pentru ca ar fi putut sa plece si sa faca o cariera importanta in America,pentru ca mi-a revelat trecutul istoric al neamului meu intr-un mod plastic,atragator,sublim..Una e sa citesti despre Decebal,sa il vezi chiar pe Columna, si alta e sa il vezi sub chipul lui Amza, sa il auzi, sa asisti la jertfa lui pe un ecran imens in timp ce tehnica cinematografica face ca toti muntii,apele, aerul insusi sa para a plange alaturi de tine in acest moment..


Multumesc, Sergiu Nicolaescu, pentru tot ce ai facut pentru mine! Si pentru noi toti.

Niciun comentariu: