vineri, 27 martie 2009

Proiectul codului penal si procedura penala:violenta in familie

In cursul anului 2008,pe cand eram inca deputat, am formulat o propunere legislativa prin care solicitam asistenta juridica gratuita si obligatatorie pentru victimele violentei in familie.Propunerea mea a incins spiritele in plen, a fost respinsa si returnata la comisia juridica de cinci ori,pana cand, reprezentantii ministerului justitiei m-au convins sa accept sa fie respinsa pentru ca ideea mea va fi cuprinsa in proiectului noului cod de procedura penala,fiind considerata extrem de utila.Zis si facut.Astazi insa,proiectul codului de procedura penala nu contine aceasta prevedere.In plus,proiectul codului penal nu mai sanctioneaza violul conjugal, asa cum face codul in vigoare.
Consider ca sunt doua masuri prin care lupta impotriva violentei in familie slabeste considerabil.In special lipsirea, in continuare, a victimei violentei domestice de asistenta gratuita si obligatorie a unui avocat, care sa o consilieze si sa o asiste pe perioada procesului, va face ca "plafonul de sticla" al tacerii sa nu fie spart,iar recordul romanesc de peste 9000 de cazuri de violenta pe an sau de un deces la circa trei zile in familiile romensti sa fie mentinut si depasit.
Victima violentei in familie trebuie ajutata sa faca plangere penala impotriva agresorului, sa ceara luarea de masuri legale:ordinul de restrictie, indepartarea agresorului din locuinta etc, de care multe victime nu stiu, sa nu se simta singure pe perioada unui proces greu si penibil.Statul are obligatia sa faca acest demers pentru aceste victime,femei in majoritate.

5 comentarii:

Gabi spunea...

De ce nu avanseaza femeile in cariera?Pai....de ce nu sunt admise femeile in barou sau mai exact....de ce nu sunt admisi in barou decat fii/fiice/nepoti/nepoate/nora/ginere etc si poate-poate doi,trei- no-name-uri(aici ma refer la oameni capabili dar fara nicio "legatura"cu avocatii).Mda...in mare din acest motiv nu avansam.....
Asta apropo de emisiunea de la Radical FM-fara legatura cu postarea.

Gabi spunea...

De ce nu avanseaza femeile in cariera?Pai....de ce nu sunt admise femeile in barou sau mai exact....de ce nu sunt admisi in barou decat fii/fiice/nepoti/nepoate/nora/ginere etc si poate-poate doi,trei- no-name-uri(aici ma refer la oameni capabili dar fara nicio "legatura"cu avocatii).Mda...in mare din acest motiv nu avansam.....

Unknown spunea...

Cand am intrat la drept erau 20 candidati pe un loc, am terminat cu 9,95, a patra pe tara,si am fost repartizata in avocatura.Asa era atunci.In schimb,definitivatul, doi ani mai tarziu, a fost un cosmar.A trebuit sa renunt la scoala de soferi,nu am reusit sa invat in paralel pentru amandoua.Am facut apoi cateva stagii profesionale:SUA,Anglia,Franta.Peste tot,statutul de avocat este unul special:esti o personalitate, castigi bine,dar ai responsabilitati maxime.Se intra enorm de greu in avocatura si se invata toata viata.
E drept ca multi avocati romani isi incurajeaza copiii sa le urmeze cariera.Si eu am facut asta,dar fiica mea refuza sa faca o meserie asa de stresanta.Intrarea in avocatura in Romania nu este cea mai fericita:se intra greu(sau prea usor),intra prea multi tineri(exista si aici o piata,o cerere,o oferta,altfel se ajunge la fapte reprobabile),si,odata devenit avocat,tanarul crede ca e "pe cai mari".In realitate,meseria aceasta se invata in fiecare zi, se fura,trebuie facuta cu pasiune si cu mila de client.Iar castigul mare vine numai catre unii.Din cei 20.000 de avocati cati are Romania in prezent,circa 1% sunt bogati,9% traiesc bine si restul trag sperante.Nu inatamplator multi pleaca din profesie spre magistratura.Asa ca eu nu as recomanda avocatura decat celor care au invatat carte in facultate,invata in fiecare zi,accepta,cat sunt tineri,si procese mai putin spectaculoase,accepta ca la noi,legea pe care o stiu ei nu este mereu aceeasi cu legea pe care o stiu unii judecatori.Altfel, e cea mai frumoasa meserie.Numai medicina o poate egala.

Gabi spunea...

Cunosc foarte bine toate aspectele enuntate de dvs.si nu pot sa nu fiu de acord cu ele.Stiu ce inseamna consilierul juridic(foarte contestat in ultma perioada)intr-un "amarat"de SRL(asa cum s-a exprimat unul din "capii"justitiei)cu aproape 200 de angajati,contracte mari si problemele de rigoare(juridice) ce apar in cadrul unei activitati complexe .Am invatat toata facultatea(nu am terminat cu 10 ci cu 8,50),invat si acum dar acest lucru nu a fost sufiecient pentru a intra in avocatura.Asa este ...se intra foarte greu sau foarte usor(si aici vorbesc de Bacau) si am vazut ca admiterea nu are ca si criterii de selectie cunostintele ci cu totul altceva.Stiu persoane care acum sunt avocati iar la examenul in barou nu stiau ce este actul juridic,stiu avocat care mi-a zis ca ipoteca nu este act de dispozitie "ca doar nu e vanzare",stiu multe dar nu pot schimba nimic .Tot respectul pentru dvs...ca om,ca femeie si ca avocat.

Gabi spunea...

Cunosc foarte bine toate aspectele enuntate de dvs.si nu pot sa nu fiu de acord cu ele.Stiu ce inseamna consilierul juridic(foarte contestat in ultma perioada)intr-un "amarat"de SRL(asa cum s-a exprimat unul din "capii"justitiei)cu aproape 200 de angajati,contracte mari si problemele de rigoare(juridice) ce apar in cadrul unei activitati complexe .Am invatat toata facultatea(nu am terminat cu 10 ci cu 8,50),invat si acum dar acest lucru nu a fost sufiecient pentru a intra in avocatura.Asa este ...se intra foarte greu sau foarte usor(si aici vorbesc de Bacau) si am vazut ca admiterea nu are ca si criterii de selectie cunostintele ci cu totul altceva.Stiu persoane care acum sunt avocati iar la examenul in barou nu stiau ce este actul juridic,stiu avocat care mi-a zis ca ipoteca nu este act de dispozitie "ca doar nu e vanzare",stiu multe dar nu pot schimba nimic .Tot respectul pentru dvs...ca om,ca femeie si ca avocat.