Azi am din nou un subiect despre sexism:sexismul in publicitatea care se difuzeaza in Romania.Sigur ca e plina scena tv de reclame in care femeile bucataresc,spala rufe, cumpara produse de "infrumusetare", sunt sfatuite ce si cum sa faca sa fie "sexy" etc, etc.Ne-am obisnuit(din pacate) ca reclamele care prezinta chestii mai complexe:computere,credite,idei bune, sa aiba drept eroi barbatii, iar cele care vorbesc despre "micile bucurii ale vietii":papica,somnul,curatenia, sa abunde in femei.
Dar sunt acum in derulare doua reclame( or fi mai multe,probabil)care sunt sexiste de-a binelea si care ar trebui sa fie in atentia CNA:
-prima e aceea care prezinta un laxativ.El vine acasa dupa o zi de munca adevarata si o asteapta pe ea in pat.Ea vine si el o intreaba grijuliu:ei, cum e? ai facut ceva azi? Ea: mai nimic.E vorba, desigur, de faptul ca ea nu a avut scaun in ziua aceea, dar din felul in care decurge conversatia intelegi numai la sfarsit, cand vezi medicamentul, ca e vorba despre asta.Altfel, ai intelege ceea ce rezulta in clar din conversatie: ca ea e casnica, ca a stat toata ziua si nu a facut nimic, in timp ce el a muncit din greu.In plus, femeia e constipata,notiune care se foloseste si la figurat si are o conotatie negativa.
-a doua e despre mama si fetita care spala impreuna fericite vase cu un detergent si cand taticul, care vine de la munca, le intreaba :ce faceti? ele raspund voioase:ne ingrijim pielea mainilor.Aceasta reclama e sexista la patrat, pentru ca nu se multumeste sa transmita aceleasi locuri comune despre femeia casnica,dar proiecteaza acelasi statut asupra fetitei care este de mica invatata ca asta e treaba femeii, deci si destinul ei.In plus, reclama sugereaza ca femeile pot sa sara peste tratamentele cosmetice, care sunt costisitoare, si sa ajunga la aceleasi rezultate spaland vase la domiciliu.
Sunt studii numeroase despre efectul subliminal al mesajelor media,asa ca nu pot fi acuzata ca exagerez.Bob cu bob, azi o reclama, maine alta,in mentalul colectiv institutia inegalitatii intre femei si barbati, intre fete si baieti, se consolideaza.Iar daca noi nu observam, CNA ar trebui sa o faca.Pentru asta exista si pentru asta in legea sa de functionare este prevazut ca acest organism vegheaza ca programele audio vizuale sa nu discrimineze pe nimeni.
Nici macar pe femei.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu