Proiectul este lipsit de viziune europeana in ceea ce priveste cel putin doua domenii de maxim interes in educatie :
1.egalitatea de sanse pentru femei si barbati
2.dreptul copiilor la luarea deciziilor care ii privesc
1.In ceea ce priveste primul principiu, care a devenit unul dintre pilonii politicilor europene, in general, care vad in egalitatea de sanse pentru femei si barbati o modalitate fundamentala, de baza, a democratiei actuale, proiectul are serioase lacune :
-principiul egalitatii de sanse , ca atare, nu este nici macar mentionat in text.Apare mentionat doar principiul generic al nediscriminarii, care vizeaza un intreg ansamblul de teme, dar care ignora ca educarea in spiritul egalitatii a fetelor si baietilor sau lipsa acesteia, reprezinta cauzele esentiale ale formarii deficitare din acest punct de vedere, a personalitatii viitorilor adulti.
2.Scopurile educatiei sunt de un pragmatism exagerat, dirijand elevul numai spre scopul realizarii personalitatii « lucrative », eficiente,ignorand nevoia de a forma in scoala , caractere, oameni.Elevii sunt priviti in cadrul acestui proiect ca niste « obiecte », desi sunt numiti « beneficiarii primari » ai sistemului educational.
Legea obliga prevede incheierea unui contract educational( art 75) intre scoala si parinti, contract prin care, practic, se decid toate lucrurile importante care vizeaza educatia copiilor, fara ca sa se faca cea mai mica mentiune despre necesitatea consultarii copiilor.Un asemenea contract cuprinde clauze despre curricula scolara,modalitati de insusire a cunostintelor etc, adica chestiuni care se adreseaza direct si nemijlocit beneficiarilor primari ai invatamantului, care sunt copiii.Este inadmisibil ca un ministru cu experienta europeana, asa cum este dl Funeriu, sa ignore principiul european al accesului copiilor la luarea deciziilor care ii privesc.In nici una dintre structurile decizionale prevazute de proiect, copiii nu sunt consultati sau reprezentati.
Cateva mentiuni in plus despre finantarea invatamantului :
In conditiile in care art 32 din Constituite afirma ca « Invatamantul de stat este gratuit, potrivit legii », legea speciala trebuie sa defineasca sintagma « invatamant de stat » si notiunea de « gratuitate », care nu pot ramane la rangul de generalitati .
Modalitatea de subventionare per capita a tuturor elevilor din cadrul invatamantului obligatoriu este incorecta si discriminatorie, privand, in ultima instanta, copiii care provin din familii cu mijloace materiale medii si reduse si care frecventeaza invatamantul public, de fonduri mai substantiale, de vreme ce sume importante se duc pentru finantarea per capita si a elevilor din privat.
Invatamantul privat este legal in Romania, dar finantarea de catre stat a acestuia este o exagerare, mai ales ca se face din taxe, fonduri publice si alte surse, adica din buzunarul tuturor contribuabililor.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu