miercuri, 21 aprilie 2010

“Le vrai salut roumain”

Povestea de pe France 2 despre “salutul romanesc” , in franceza “le salut roumain” imi confirma, din pacate, temerea pe care am exprimat-o in cadrul Consiliului Europei in urma cu cativa ani, cand, in calitate de membra a comisiei pentru migratii, in cadrul unei reuniuni care a avut loc la Belgrad am lansat ideea constituirii unui Observator european pentru rromi, care ar fi avut, in proiectia mea, rolul de a “europeniza” problematica rromilor si de a gasi solutii europene pentru acestia.

Rromii traiesc in tot spatiul european, au o serie de probleme specifice, au o reputatie mai buna sau mai rea, dar, esential este faptul ca toti rromii din tarile membre ale UE sunt cetateni europeni, deci in responsabilitatea intregii Europe.Nu mi s-a parut si nu mi se pare corect ca numai una sau cateva state, cele de origine ale rromilor europeni, sa aiba obligatia de a rezolva problemele acestei etnii, ci colaborarea europeana ar avea, dupa parerea mea, cele mai bune rezultate.Altfel, spuneam, blamul va fi pus, pe nedrept, pe o anumita tara, pe un anumit popor.

Ceea ce s-a si intamplat, din pacate.

Intr-o nota comica, e drept.Eu nu as dramatiza sa spun, precum unii romani care au comentat numarul cu « le salut roumain » si n-as folosi cuvinte mari cu rezonanta dura in istorie.Daca multi rromi din Romania isi folosesc dreptul la libera circulatie, acesta este dreptul oricarui cetatean european,dar daca unii rromi din Romania cersesc in Franta , aceasta este si responsabilitatea statului francez, care nu ia masuri impotriva lor.

Ceea ce vreau sa spun este ca Romania nu isi trimite cetatenii rromi sa cerseasca in Franta,si nu poate face mare lucru daca acest fenomen a devenit unul major in Franta, fara sprijinul Frantei insasi.Dar Romania trebuie sa actioneze pentru ca identificarea in mentalul colectiv francez a notiunii de cersetor cu cea de roman este grava.

Iar la Bruxelles noi nu trebuie sa cersim, ci sa cerem prin reprezentantii nostri, clarificarea acestor probleme care pot avea efecte neprevazute in viitor.

Inca nu e prea tarziu sa luptam pentru a ne recastiga reputatia europeana si le reaminti francezilor ca adevaratul « salut romanesc » inseamna salutul lui Brancusi, a lui Cioran, al Elvirei Popescu, a lui Eugen Ionescu…

Niciun comentariu: