sâmbătă, 7 iulie 2012

Avizul Curtii Constitutionale

Avizul Curtii Constitutionale privind propunerea de suspendare a presedintelui Basescu este un document amplu in care Curtea Constitutionala isi exprima opinia in legatura cu fiecare dintre capetele de acuzare invocate in cererea supusa avizarii acesteia.Cu alte cuvinte, nu exista o decizie finala unica a Curtii,asa cum apare intr-o sentinta judecatoreasca obisnuita.

Propunerea de suspendare contine sapte capitole,fiecare dintre acestea cuprinzand fapte grave prin care presedintele a incalcat prevederile constitutionale.Curtea Constitutionala constata ca doua dintre capitolele propunerii, respectiv I si VI contin fapte prin care prevederile constitutionale au fost incalcate de presedinte.

La capitolul I din propunerea de suspendare, se susţine că
„Preşedintele a uzurpat rolul Prim-ministrului și s-a substituit în atribuțiile
constituționale ale Guvernului.Astfel, prin comportamentul său politic, Preşedintele promovează o stare continuă de încălcare a cadrului constituţional, s-a substituit rolului Guvernului în luarea deciziilor economice și sociale și a exercitat atribuțiile specifice funcției de Prim-ministru, prin încălcarea gravă a Constituţiei.”

Iar concluzia Curtii este:”Faptul că Preşedintele României, prin comportamentul său politic, şi-a asumat public iniţiativa luării unor măsuri economico-sociale, înainte ca acestea să fie adoptate de către Guvern, prin asumarea răspunderii, poate fi reţinut ca o încercare de a diminua rolul şi atribuţiile primului ministru.
De aceea, această atitudine imputată domnului Traian Băsescu nu
poate fi încadrată în conceptul „opinii şi opţiuni politice”, astfel cum acesta
a fost stabilit de Curtea Constituţională prin Avizul consultativ nr.1 din 5
aprilie 2007, potrivit căruia Preşedintele României poate, în virtutea
prerogativelor şi a legitimităţii sale, să exprime, să formuleze observaţii şi
critici cu privire la funcţionarea autorităţilor publice şi a exponenţilor.”

La capitolul VI din propunerea de suspendare, se susţine că
„Președintele a încălcat sistematic principiul neapartenenței politice a persoanei
care ocupă funcția prezidențială și a abandonat rolul constituțional de mediator
în stat și în societate.Președintele a săvârșit acţiuni politice
concrete care îl transformă în liderul de fapt al Partidului Democrat-Liberal.”

În legătură cu aceste susţineri, Curtea reţine că „faptele concrete
menţionate mai sus, imputate Preşedintelui, îmbracă forma unor conflicte
cu ceilalţi participanţi la viaţa politică.
Referitor la rolul Preşedintelui României, prevăzut de art.80 din
Constituţie, Curtea constată că domnul Traian Băsescu nu şi-a exercitat cu
maximă eficienţă şi exigenţă funcţia de mediere între puterile statului,
precum şi între stat şi societate.”

Rezulta cu extrema claritate faptul ca cel putin faptele descrise de propunerea de suspendare la capitolele mai sus mentionate sunt neconstitutionale.
Totodata, constitutia nu precizeaza numarul de fapte grave pe care trebuie sa le comita un presedinte pentru ca parlamentul sa ceara suspendarea sa.

In concluzie, Curtea Constitutionala a avizat favorabil suspendarea presedintelui pentru cel putin doua motive,care sesizeaza cele mai grave incalcari ale Constitutiei: presedintele a incalcat principiul separatiei si echilibrului puterilor in stat si nu si-a exercitat functia de mediere intre puterile statului.

Si cum principalele atributii ale presedintelui sunt cele cuprinse in art 80 al Constitutiei, si anume:”Presedintele Romaniei vegheaza la respectarea Constitutiei si la buna functionare a autoritatilor publice.In acest scop, Presedintele exercita functia de mediere intre puterile statului,precum si intre stat si societate”, este evident ca prin avizul sau Curtea Constitutionala a constatat derapajul constitutional al presedintelui.

miercuri, 4 iulie 2012

ACTA a fost respins astazi de plenul Parlamentului European

Deoarece in ultimele luni acest acord comercial de combatere a contrafacerii dintre UE si statele membre ale acesteia, Australia,Canada,Japonia,Coreea,Mexic Maroc,Noua Zeelanda,Singapore,Elvetia si SUA,cunoscut sub numele "ACTA" a fost in atentia tuturor celor ce iubesc internetul,va anunt ca astazi acest acord a fost respins de PE.Motivele acestui rejet sunt multiple, si tin, in marea majoritate, de apararea si garantarea drepturilor omului, in multitudinea lor.Astfel:

-ACTA duce lipsa de credibilitate democratica, deoarece tratatul a fost negociat in secret, subminand principiile democratice de baza ale transparentei decizionale.

-ACTA reprezinta o amenintare la dreptul la libera exprimare si accesul la cultura, deoarece, printre altele, incurajeaza companiile private sa isi urmareasca angajatii pe internet, intr-un demers similar politiei.

-ACTA ameninta spatiul privat si confidentialitatea, deoarece orice provider de Internet va fi obligat sa urmareasca fiecare miscare a user-ilor.

-ACTA ar putea avea un efect de incetinire al inovatiei, prin incurajarea comportamentului anti-competitie.

-ACTA ar incuraja concurenta neloiala, oferind SUA o structura competitiva avantajoasa in comparatie cu celelalte tari, creand astfel bariere in comertul international, acestea fiind numai unele dintre contraragumentele prezentate.

ACTA isi propunea sa creeze o noua institutie, “Comisia ACTA”, fara sa defineasca insa obligatiile sau garantiile necesare pentru ca acest organism sa functioneze intr-o maniera deschisa, transparenta si inclusiva, care sa permita exercitarea unui control public asupra actiunilor sale.

ACTA dorea sa lase reglementarea libertatii de exprimare in mainile companiilor private, intrucat impunea obligatii referitoare la monitorizarea continutului online de catre terte parti, cum ar fi intermediarii Internet, care nu sunt insa in masura sa reglementeze formele de exprimare in mediul online.

ACTA putea impiedica utilizarea patrimoniului cultural al societatii, intrucat sporeste sanctiunile si riscurile de natura penala pentru utilizarea operelor ai caror proprietari sau detinatori de drepturi de autor sunt dificil sau imposibil de identificat sau localizat.
Prevederile din versiunea finala a Acordului sunt vagi si risca sa fie interpretate in moduri care ar putea permite incriminarea unui numar mare de cetateni, pentru delicte minore.

Extinderea raspunderii intermediarilor ii va determina pe furnizorii de Internet sa desfasoare activitati de supraveghere la nivelul retelelor proprii si sa implementeze mecanisme intruzive de identificare a presupusilor infractori,cum ar fi monitorizarea la scara larga a comunicatiilor prin utilizarea procedurii de “deep packet inspection”, permitand astfel incalcarea grava a vietii private a utilizatorilor.



Pentru asemenea argumente plenul PE a votat astazi impotriva acestui acord.A fost un suscces si datorita societatii civile reprezentata aceasta saptamana la Strasbourg intr-o maniera inteligenta,insistenta si convingatoare.

miercuri, 13 iunie 2012

Stagii la PE pentru persoane cu dizabilitati

Pentru ca foarte multa lume s-a aratat interesata de aceasta posibilitate,public si pe blog aceste date si ii incurajez pe cat mai multi dintre cei carora se adreseaza aceste stagii sa aplice la adresa indicata.

Stagii la Parlamentul European pentru persoanele cu dizabilitati
Termen limita: 2012-10-15
________________________________________
Parlamentul European ofera stagii platite pentru persoanele cu dizabilitati. Aceste stagii se adreseaza atat absolventilor de studii superioare, cat si celor care au calificari sub acest nivel. Programul ofera stagii platite de 5 luni pentru persoanele cu dizabilitati si se desfasoara in paralel cu alte optiuni de stagiu si vizite de studiu la Secretariatul Parlamentului European.

Principalul scop al programului este de a oferi unor persoane cu dizabilitati o experienta de lucru semnificativa, ca stagiar la Parlamentul European, dandu-le sansa de a se familiariza cu activitatile acestei institutii.

Obiectivele aditionale sunt:
• sa puna in practica principiile Parlamentului European de sanse egale, prin sprijinirea persoanelor care au dizabilitati sa acumuleze experienta profesionala si sa isi mareasca sansele pentru o viitoare angajare;
• sa se contribuie la mediul cultural si ocupational al Parlamentului European, prin exemplul pozitiv pe care acesti stagiari il vor oferi, cat si prin contributia lor;
• sa se atraga atentia, printre membrii Parlamentului, asupra dizabilitatilor, in acest fel fiind inlaturate rezervele si temerile care ar putea constitui obstacole in calea integrarii persoanelor cu dizabilitati.

Candidatii pentru acest program de stagii platite trebuie:
• sa fie cetateni ai unui stat membru UE sau ai unui stat candidat;
• sa aiba peste 18 ani;
• sa cunoasca la perfectie una dintre limbile oficiale ale UE si sa cunoasca bine si o a doua;
• sa nu fi beneficiat de nici un alt stagiu platit, sa nu fi fost angajat, mai mult de patru saptamani la rand, intr-o institutie europeana, sau sa fi lucrat, contra cost, mai mult de patru saptamani consecutive, pentru un membru sau un grup politic al Parlamentului European;
• sa demonstreze ca au o dizabilitate.

Bursa lunara pentru stagiari este de 1119.37 Euro. Celelalte cheltuieli ale stagiarului, legate direct de dizabilitatea sa, pot fi acoperite pana la maximum 50% din valoarea bursei lunare. Daca este cazul, stagiarilor li se vor asigura, la locul de munca, toate conditiile pentru a-i ajuta sa indeplineasca sarcinile pe care le au.

Date limita:
• 15 octombrie (pentru perioada 1 martie - 15 septembrie)
• 15 mai (pentru perioada 1 octombrie - 15 martie)
________________________________________
Documente

Pilot programme of traineeships for people with a disability - Information, Rules, Application
http://www.europarl.europa.eu/parliament/public/staticDisplay.do?id=147&pageRank=4&language=EN

Description of the pilot programme on traineeships for people with a disability
http://www.europarl.europa.eu/traineeships/traineeship_programme_disability_en.htm
________________________________________
Contact

European Parliament - Traineeship Office
KAD Building, Office 2C007
European Parliament
L- 2929 Luxembourg
Tel: +352 4300 3697
Fax: +352 43 00 248 82
Email: stages@europarl.europa.eu
http://www.europarl.europa.eu/parliament/public/staticDisplay.do?id=147

vineri, 4 mai 2012

Ce a mai decis Consiliul Europei si dl Frunda nu comenteaza..

Cu dl senator Frunda am fost colega in delegatia Romaniei la Adunarea Parlamentara a Consiliului Europei multi ani.Amandoi avocati, am fost de multe ori de coniventa in privinta eficacitatii activitatii Consiliului Europei, mai ales prin prisma faptului ca aceasta organizatie paneuropeana acopera, practic, prin componenta sa,intregul continent,incluzand adevarate mari puteri europene precum Rusia sau Turcia.Consiliul Europei ramane un bastion extrem de solid al democratiei, al justitiei,diversele decizii adoptate de APCE, Comitetul ministrilor,opiniile Comisiei de la Venetia,fiind documente internationale de maxim impact asupra spatiului european.

Recent, dl senator Frunda a anuntat ca va reclama guvernul Romaniei la Strasbourg daca acesta va reveni printr-un act normativ modificator asupra legii care consfinteste invatamantul separat in romana si maghiara in cadrul facultatii de medicina din Tg Mures.Nu vreau sa intru in polemica cu fostul meu coleg,si nici nu am de ce s-o fac de vreme ce guvernul MRU a cazut si datorita acestui gest politic privind Tg Mures,iar liderii fostei opozitii si-au exprimat clar punctul de vedere cu privire la acesta.

Ma mira insa faptul ca dl senator Frunda a omis sa instiinteze opinia publica din Romania in legatura cu o rezolutie extrem de recenta a APCE,respectiv nr 1882/2012,intitulata"Pensii decente pentru toti", rezolutie care, analizand situatia sistemelor europene de pensii in cadrul crizei mondiale,pensionarii fiind pe drept cuvant considerati persoane grav afectate de aceste crize, recomanda principii si norme de urmat de catre guvernele si parlamentele statelor membre ale Consiliului Europei in vederea asigurarii stabilitatii si durabilitatii pensiilor.Astfel, se recomanda,intre altele,construirea de sisteme nationale de pensii care se creeze un echilibru intre componentele bazate pe repartitie si capitalizare,reforme pentru garantarea pensiilor in contextul cresterii sperantei de viata si a efectelor crizei,construirea mai multor piloni de constituire a fondurilor de pensii, o atentie deoasebita acordata persoanelor care cunosc perioade de ne-cotizare( mai ales femeile) etc.

Cu alte cuvinte, in timp ce Consiliul Europei dezbatea acest subiect, guvernul sustinut si de UDMR decidea intr-un mod neconstitutional impozitarea pensionarilor,iar acum, cand rezolutia este votata,dl senator Frunda omite sa comenteze acest gest remarcabil al APCE, in schimb, ameninta sa reclame noul guvern pentru un aspect care este, de fapt, o ambitie politica a UDMR.

miercuri, 25 aprilie 2012

O metoda de contracarare a migratiei politice

Cateva reflectii despre mandatul imperativ si traseismul politic determinate de un sondaj recent care arata ca romanii sunt in masura covarsitoare impotriva migratiei alesilor..
Ca si despre fotbal ori femei, tot romanul se pricepe la politica,deci oricine stie ca mandatul imperativ este nul si ca alesii nostri migreaza de la partidul pentru care au candidat si au fost alesi,la altul(altele),cand le vine bine si dupa cum le dicteaza interesele.Mai stie orice roman ca toate partidele parlamentare condamna tradarea dar iubesc pe tradatori( iata ca s-a schimbat ceva de la Caragiale incoace..) si ca exista momente si interese majore pentru care chiar si cele mai grijulii partide cu imaginea lor si cu moralitatea politica accepta traseismul..

O scurta cercetare in sistemele constitutionale si legislatia unor state europene si dinafara Europei m-a ajutat sa trag cateva concluzii:astfel,SUA este tara in care se practica "recall"-ul alesului care isi paraseste partidul in numele caruia a fost ales, in Cehia a existat o tentativa de modificare a constitutiei pentru introducerea masurii pierderii locului in parlament de catre cel care a migrat la alt partid, in timp ce in state precum Nepal,Nigeria, Fidji sau Africa de Sud,migratia este sanctionata cu pierderea locului in parlament.

In martie 2009 Comisia europeana pentru democratie prin drept( Comisia de la Venetia) a redactat un proiect de raport asupra mandatului imperativ si a practicilor similare, a carui concluzie este formala:lipsirea de calitatea de reprezentant a unui ales care schimba partidul este contrara principiilor unui mandat liber si independent.Revenind la practica romaneasca,intelegem deci ca parlamentarii isi pot parasi partidul sub sigla caruia au fost alesi fara sa existe vreo sanctiune, ceea ce ar reprezenta o forma de manifestare a unui mandat imperativ,care este nul.

Consider ca partidele politice se afla intr-un impas, de vreme ce traseismul politic este condamnat vehement de catre cetateni,iar ele, partidele catre care se indreapta traseistii,sunt, fara indoiala,respectuoase fata de principiile democratice care consfintesc respectarea vointei politice a alegatorilor si stabilitatea parlamentului.O solutie ar fi un pact intre partidele politice cu reprezentare parlamentara, care, ar putea sa insoteasca acceptarea traseismului politic de asumarea nefolosirii mandatelor celor care migreaza.Concret,chiar daca migratia nu poate fi interzisa,desi este imorala,partidele care primesc migratori sa se angajeze ca nu vor folosi voturile acestora.Este ceea ce se intampla in Spania,spune raportul sus mentionat,unde masura functioneaza.

Ma gandesc ca ar fi o masura politica de impact asupra cetatenilor,care ar avea in acelasi timp si menirea de a pune in garda pe cei care isi parasesc partidele din interes,din oportunism,din calcul meschin.

miercuri, 7 martie 2012

8 MARTIE 2012

Maine e din nou 8 Martie, ziua in care toate femeile:tinere si mai putin tinere,mame, surori,fiice, prietene, colege, vecine,prietene, iubite, neveste etc,etc, primesc flori, osanale, laude, cantece,sunt iubite,slavite, admirate etc,etc.Foare frumos,desigur.Parca vad maine Facebook-ul plin de tot felul de urari, de trandafiri, de inimioare,de dedicatii muzicale..

Cel mai mult ma amuza sa vad femeile la diverse aniversari de 8 Martie zambind languros in bratele barbatilor, in timp ce se aude refrenul"Femeia, eterna poveste..",dar unde cuvintele cele mai interesante:"Oricare ar fi ea sa fie, de ti-a fost data tie, ia-o ca-i bunul tau"se pierd in vartejul dansului, de cele mai multe ori..

Ooops,nu cumva ma dau feminista azi?O fac cu o zi inainte,deci nu se pune.Asadar,ziua de 8 martie a devenit in 1977 "Ziua ONU pentru drepturile femeii si a pacii mondiale", pe scurt Ziua Femeii.Gurile rele spun ca folosirea singularului, "a femeii" si nu a pluralului a fost deliberata,intre ONU si miscarile feministe existand majore divergente cu privire la semnificatia acestei zile:feministele voiau ca ziua sa marcheze miscarile pentru drepturile femeilor care se manifestasera la inceputul sec 20,si care cereau dreptul de vot,conditii de munca mai bune,egalitatea in drepturi cu barbatii,in timp ce ONU voia o abordare mai soft,viza drepturile femeii ca gen, nu ca grup social.
Daca ne gandim bine,noi in Romania am mers si mai departe cu "softizarea"si aproape ca am pus semnul egal intre ziua femeii si ziua mamei.

In fine,e din nou 8 Martie, ziua NOASTRA, a femeilor.Haideti macar sa folosim pluralul,sa ne simtim mai solidare intre noi, sa avem mai multa grija de noi pentru noi si pentru restul lumii, sa ne bucuram de flori,de bomboane, de cantece( dar sa ciulim bine urechea la versuri) si sa fim fericite.

Nu pentru ca e 8 martie.Ci pentru ca suntem FEMEI si meritam asta.Fericire!

marți, 28 februarie 2012

Victoria femeilor la Oscar..

Scurt, ca n-am timp, despre revelatia Oscarurilor de anul acesta.Adica,despre revelatia pe care am avut-o eu luand act de ceremonie si premiati,si anume:un triumf multilateral al FEMEII! Pe de o parte, Merryl Streep,cea mai buna actrita pentru rolul lui Margaret Thatcher,pe de alta parte Octavia Spencer,pentru cel mai bun rol feminin secundar.Ambele femei trecute de prima tinerete,inteligente,de loc sexy, slava domnului ca am inceput sa mai lasam de o parte acest criteriu umilitor si idiot,nimic altceva decat sexismul pur impunandu-l peste tot, precum patrunjelul in orice mancare la posturile de gatit romanesti.

In al treilea rand,Angelina,scumpa de ea, cea mai frumoasa si mai isteata femeie din lume, dupa parerea mea, care a facut gestul cel mai mediatizat, si anume, si-a aratat piciorul drept prin despicatura rochiei ei negre, impecabile,un picior impecabil, frumusete pura si arma perfecta feminina.(Sa fi scapat si de obsesia silicoanelor? Sper ca da, chiar daca nu si la posturile tv romanesti acolo unde nu se pot asculta rezultatele meciurilor Stelei fara ca ochii celor interesati sa nu fie scufundati in niste silicoane..).Angelina, deci, a aratat ca puterea unei femei sta si in felul in care stie sa-si foloseasca frumusetea de la Dumnezeu, dar nu si propria sa fiinta..Exclamatia pe care a scos-o cand si-a aratat piciorul a spus tot.

Asadar,doua premii dintre cele mai importante merg la doua femei ne-sexy, pentru doua roluri de compozitie:femei puternice, destepte, ambitioase, oneste,
afectuase ,calde, dure..cu alte cuvinte, fiinte umane.O victorie totala contra cliseelor sexiste, contra stereotipurilor..